11.09.2006

All quiet part II - KASAM!!!!!

Tenkende August står i hjørnet på mitt lille værelse her på Nordiska högskolan för fölkhälsovetenskap. Litt vanskelig å se av dette bildet, men maskinen har funnet frem til en side for presentasjon av kunnskap og klokskap.

Her på skolen går jeg for å bli klok igjen. Jeg får håpe det setter varigere spor en forrige gang jeg var klok, men det hersker vel noe tvil om dette i Gøteborgstraktene.

Kurset jeg tar heter "Hälsofrämjande arbete", ja for det heter så hva! I dag har vært litt sånn "bli kjent"-dag med presentasjon av hverandre og av prosjektideér og folkhälsabullar og lunch og kaffe og kaffe og masse italiensk mat. Med Tiramisu. Og dobbel espresso. Klokken 21.00. Ganske våken fortsatt gitt!

Blir jo gjerne litt søkende på slike kurs, litt funderende, eksistensialistisk, rørende, surrete, vrøvlende. Og dagen i dag har gitt næring for tanker og for vrøvl.

Mye av tiden har gått med til forelesninger om det salutogene perspektiv i forhold til det patogene. Salutogent= svarar på frågor som "vad er det som leder til hälsa"? Patogent= svarar på frågor som "vad leder til sukdom och ohälsa". Forstår ni?!?!

Det sentrale begrepet i den salutogene modellen er "känsla av sammanhang"..... KASAM!!!!! Denne følelsen av sammenheng er det som forklarer om vi klarer av kriser eller så hva? Har man høy KASAM så er de ting som stresser oss ikke så farlige, de kan oppfattes positivt, de aktiverer coping-mekanismer og så videre hva? Men med lav KASAM blir "stressorn" skremmende og negative. Følelsen av stress paralyserer og aktiviserer forsvarsmekanismer som: "hvorfor skjer så som detta alltid meg"?

Det finnes noe som heter det "salutogene samtal" som har som mål at pasienten skal bli bedre på "coping" og "installera realistiskt hopp". Siden Oslofjord triatlon må regnes som et helsefremmende prosjekt og siden det er klart at klubbens medlemmer utsettes for stress og helt klart takler dette på forskjellige måter så aner det meg at jeg skal lære mer om dette og utvikle en ny coachingmetode. Jeg tro dette kan bli en suksess! Selv skulle jeg gjerne få noen realistiska hopp hva?

Alternativt kan man lufte hunder for andre. En på kurset fortalte meg at hun betalte 2000 kroner i mnd for at noen luftet hunden hennes 1 time hver dag. Her er det penger å hente. Innsatsfaktorene er værnesko og -hansker og noen få svarte poser.

Ellers kan man produsere fotballbinger. Den j... fascistorganisasjonen NFF selger jo binger som "folkehelseværktøy":

".....Med ballbingene får man en lekegrind med stabilt underlag, på et avgrenset område som er regulert for lek og fritidsaktiviteter, hvor barn, unge og voksne kan ha det gøy sammen. [det har ikke jeg sett så mange steder, men kanskje på Smøla] Bingene er ikke laget bare for fotball [men basketmålene blir revet ned andre dagen og prøv å komme med triatlonsykkelen inn på en slik bane. Eller stavsprangstangen]. Her kan man utøve nesten alle slags aktiviteter [som spilles av gutter med fotball]. .

.....Nff har som mål å bygge 300 ballbinger hvert år i handlingsplanperioden. På sikt er målet å nå 4.000 ballbinger. Alle skoler bør ha minst en ballbinge i skolegården [Nei så fanden om de bør ha det. Noen steder trenger man det, men de fleste alternativer er bedre]

Noen må faktisk stoppe NFF før landet er dekket vegg-til-vegg med fotballbinger!

KABOOOM!!!

Ingen kommentarer: