29.12.2006

8.dagsmosjonisten

Onsdag: 57min løp, 9km
Torsdag: 1t20min sykkel på rulle
Fredag: 59 min løp, 9 km

Tidligere denne måneden gikk det en kule varmt på forumet til Oslofjord triatlon www2.oslofjordtri.com fordi vi diskuterte "hvem er Oslofjord triatlon primært for" og hva vi mener med dette merkelige norske ordet "mosjonist" som vi har i loven for klubben? Det blir selvsagt litt vanskelig å diskutere, fordi noen av oss mener at mosjonist er et positiv ladet ord mens andre kanskje føler det litt klamt å bli satt i bås med oss som subber rundt. Men basert på resultater og målt opp mot triatlonbrødre og søstre utenfor landets grenser så bør 99,5 % av alle triatleter i Norge for skam skyld regne seg som mosjonister.

Jeg pleier å ordlegge meg omtrent i retning av at Oslofjord triatlon ble startet for triatlonmosjonister (TM), men at TM ikke er som andre mosjonister. Men det er tydelig at mosjonist er et vanskelig ord fordi det kan dekke veldig mye eller veldig lite og jeg tenkte litt på det mens jeg løp i dag. På den 8.dagen i vår cyber-treningsleir.

8.dagsmosjonisten har ferie i dag og ferierer også i dag med en liten løpetur. På jobben er det svært liten forståelse for at man kan tenke seg å trene hver eneste fridag og arbeidsdag i jula (inkl. julaften og ... *gisp* 1.nyttårsdag) og som mange andre peker på, så blir det å koble mosjonistegrepet sammen med triatlon og dertil hørende atferd, ofte møtt med hoderysting. For mosjonister er gamle tanter med hvite bomullstreningsdresser som jogger en runde i Slottsparken to ganger i uka eller de som er med på stavganggruppa til Frivillighetssentralen. Og da blir 15 timer systematisk trening i en litt annen divisjon.

Men hvis det er så viktig, så ser jeg løsningen fordi jeg tror jeg fant ordet: Triatlonmosjonistgærning (TMG). Tror det er dekkende, det er nesten dekkende for meg i hvert fall. Skulle det være helt dekkende så måtte jeg putte " drita sliten" forran TMG. DSTMG.

Og enda er det igjen trening lørdag, søndag og mandag igjen før jeg kan hvile den 12. dag og se at det er godt. Det også.

Tomt for Kong Haakon og Cola, over på Bridge-blanding og Red Bull.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bridge blandig og Red Bull inneholder både proteiner og karbohydrater. Men også endel andre ting, som gjør at det passer perfekt for en TMG. Ja, kanskje tilogmed en DSTMG!

Jeg er en DSRM (Drita sliten RedningsMann) Er på jobb på Luftambulansen, men å fortelle om hva slags "trening" jeg har gjort i jula, blir antakelig litt bisarrt... Men over melkesyreterskel? Ja, det har jeg vært mange ganger de siste dagene.

Så da er det bare å kjøre på med recovery produkter - Marsipan, Twist og Cola! (ikke Zero!)

Oslofjord Triatlon sa...

Nei Zero, det skulle tatt seg ut. Real stuff for Real men :-) uansett om det er ekte DSTMG eller DSRM