31.12.2006

Nyttårsmultisport og nyttårsløpet

Siste dagen av 2006 startet med multisport. Jeg er villig til å ta selvkritikk for dette. Bakgrunnen for avviket var at Helene og Åse har sett på Energikampen på NRK, det er den tv-kanalen som finnes på Åle, og småjentene erklærte i går at de skulle ha energikamp på nyttårsaften. OK, da blir det multisport/energikamp.

Det var fire øvelser som skulle teste dem på ulike måter, de måtte jobbe sammen som et team og for hver øvelse de klarte skulle de plante et rødt flagg i gjørma.

Det var en tauøvelse, en balløvelse, en øye-hånd koordinasjonsøvelse (spiralen) og en teoriøvelse. Tauøvelsen gikk ut på at det var et rødt flagg i et tre og at Helene skulle heise Åse opp i treet via et sinnrikt system av tau og taljer. Først prøvde Åse seg med en kreativ løsning med stige, en løsning hun selv var veldig fornøyd med.
Men opp den reglementerte veien skulle hun og far skulle bare sikre. Ok, så ble det no feil på denne øvelsen. Beregningene holdt ikke helt stikk og det var vel strengt tatt far som dro Åse til toppen av treet og ned igjen. Men det reduserer på ingen måte hverken innsatsen eller opplevelsen. Etterpå måtte Helene til værs også, sånn for rettferdighets skyld.

Balløvelsen, kjent fra tivoli og tusen regnvåte og triste 17.maifeiringer som "kaste boks med ball" og koordineringsøvelse "spiralen" gikk veldig bra.

I energikampen skal det selvsagt være en teoridel som skiller lagene med muskler og hjerne, fra lagene med bare muskler. To spørsmål fikk de små multisportere, hvis de ikke klarte skulle de løpe en strafferunde.

Spørsmål 1: Er bensin en fornybar ressurs?
Spørsmål 2: Kan vi kaste søppel i naturen?

Du synes vel at dette var lette spørsmål? I så fall, gratulerer jeg deg med at du er en smarting, på lik linje med Helene og Åse som begge svarte rungende "Nei". Men jeg vet at særlig det siste spørsmålet får mange til å klø seg i hue og svare "JA", i hvert fall i Fredrikstad. Her er det nok søplehuer som ikke gidder å kvitte seg med søppla si på en skikkelig måte, til at villfyllinger er et problem og artikler som denne finner man rett som det er i Fredrikstad blad.

Men mer en nok om det, i multisportskonkurransen var begge vinnere. Vil du se flere bilder av de små multisportere er dette stedet og selv synes jeg det så så gøy ut at jeg har glemt tidligere erfaringer og meninger og nok må ta konskekvensene av mine små multisportsavvik og melder meg på no slikt som dette. Hvis jeg finner en konkurranse i Fredrikstad/Råde/Sarpsborg-området vel og merke.

Selv løp jeg nyttårsløpet i Fredrikstad i dag sammen med 400-500 andre. Løp til, løp løpet og løp fra løpet. Det ble 1t15min og 12 km på årets siste dag.

Fornøyd med det. La 2007 komme med alle treningstimene og konkurransene. Dette skal bli bra og morro.

2 kommentarer:

Anonym sa...

morsomt! Flinke jenter dere har, Bent! inspirerende for hvordan egne helger skal legges opp i 2007. Kanskje trihelg i feb med eget opplegg for de som er inngiftet/født inn i det triatlonske er tingen... kan jo sende barna i klatreveggen i sarp mens vi desperate tar oss en treningsøkt ute...

Halti Multimania sa...

Så gøy dette høres ut. Fare for at jeg kommer for å være med neste gang... :-)

.trine