26.12.2006

Fint med tåke

Fem dager har gått av vår cyber-treningsleir og jeg har fortsatt ikke hatt no treningspause. Jeg lurer på når jeg grisesprekker og må innta horisontalen . I dag løp jeg 1t07min og 10 km. Jeg var veldig tung i kroppen, så det var ikke så lett å løpe, men løping er jo mye mer enn fart og kilometer. For meg er det i hvert fall det.

Den store beholdningen i dag, kvaliteten ved treninga, var det nydelige lyset. Jeg forsøkte å fange det på min vei langs det vestre løpet av Glomma i retning mot sentrum og videre mot fergeleiet til Gamlebyen. Lyset ble vakkert fordi det var hvit, tykk tåke som sola hele tiden nesten klart å trenge gjennom. Nesten. Så løpeturen ble litt 80-tallet, det ble mye fint i pastell. Fredrikstad er ganske 80-talls og egner seg svært i pastell. Kanskje FFK burde endre klubbfarge til no pastellaktig de også, rosa f.eks? Kunne blitt riktig søtt med importere helter i rosa og ikke minst kan jeg se for meg en rosa plankehaug. Da tenker jeg Klanen hadde blitt imponert.

Motivet på bilde 2 er "Teknisk porselen" i tåke. På den andre siden av elva kommer den nye stadion til FFK. Den blir bygd blandt restene/ruinene av "Værste", Fredriksstad Mekaniske Verksted. Fredrikstad var ikke en by basert på en bedrift, men da arbeidet på FMV gikk for fullt, preget dette byen på mange måter og da portene stengte, var det som alltid når en stor bedrift går ned, mange som fikk verden snudd på hodet. Det er fortsatt noe næringsvirksomhet der ute, men de store planene for utviklingen av området går nok i en annen retning en industriarbeidsplasser og dokker. Men det er ingen grunn til å drømme seg tilbake til en tid da "alle" jobbet i industrien og det blir flott med liv på begge sider av elva. Jeg mener det. Og så håper jeg på at det blir noe av "Fergebyen Fredrikstad". For elva er det jeg virkelig liker ved denne byen og jeg håper det blir mange små ferger som piler frem og tilbake med handlende og handelsreisende.

En løpetur langs elva, på en slik dag, er en liten tur med historisk ledelys. Jeg får lyst til å vite mer om båter og bygg som jeg løper forbi. Og det er en fin blanding av gammel og nytt. Ute på Isegran ligger alle seilskutene og langs kaia ligger alle arbeidshestene i rødt som skal buksere inn gods og gull. Jeg trives i havner som lever. Jeg liker blandingen av rekreasjonsbåter og arbeidsbåter, jeg liker å se liv. Og det er ikke bare fordi at den sanne glede er å se andre folk jobbe. Da jeg syklet forbi fiskebåtene ute ved Vikane klokken 13 på julaften sto gutta fortsatt i fiskebåten sin med kjeledress og sneip. Det er da jeg vet at jeg ikke har på meg egnede klær til å stoppe opp for å ta en prat. Men du så lyst jeg har. Faren min gjør det. Snakker med gutta på båtene og på kaia. Han kommer i snakk med mange flotte folk på den måten. Men så er han jo en fin fyr. Han også.

Ved siste bilde snudde jeg. Jeg ser her mot østløpet av Glomma, med Isegran på høyre hånd og Gamlebyen på venstre. Så løp jeg videre i egne tanker uten å ta bilde. Helt til jeg kom til vestsiden av Floa og tok det øverste bildet.

Og ja, til dere andre som er med på cyber-treningsleiren, ja jeg stoppa klokka hver gang jeg stoppet opp for å ta bilde!

Ingen kommentarer: