02.03.2009

Småironisk, på en litt barbarisk måte

Den israelske statsviteren og forfatteren Manfred Gerstenfeld, som gjennom sine artikler og bøker går til motangrep mot jødehat, mener nordmenn er et barbarisk og uintelligent folkeferd.

Det kan godt hende at Manfred G har rett, vi er kanskje ikke så velpolerte og jevnt over er vi muligens litt treigere enn lynene fra Midtøsten. Jeg vet ikke jeg. Men det jeg vet, er at jeg tviler på om Manfred G har utviklet egenskaper som ironi og selvironi.

Jeg prøver igjen. En israelsk statsviter som går til motangrep mot jødehat og sikkert rasefordommer og annet grums, gjør det ved å kategorisere et annet "folkeferd" som barbarisk og uintelligent?

I min blog er det litt ironisk, men for Manfred G er det nok i så fall en litt barbarisk og uintelligent ironi. Litt som om jeg skulle snublet i klubba mi og detti ned i min egen dyregrav mens jeg bæljer enstavelsesord.

Han om det. Vi kan ikke alle være representanter for en av denne verdens mange Guds utvalgte folk. Nesten alle kan det, men ikke vi. Og antageligvis ikke belgierne heller.